Lelie Vletten

Een volgende speurtocht naar een nieuw type wrik-, roei- en zeilboot naast de lelieschouw had de lelievlet tot resultaat. De zeeverkenners gebruikten na de oorlog houten vierriems roeivletten en sloepen om te roeien. Gekozen werd voor een snellere boot met meer mogelijkheden dan de schouwen. Bovendien was de vlet aanzienlijk goedkoper. De eerste gebruikers van de schouwen noemen de vlet desondanks steevast "het onding". Volgens hun is de zeilboot lelijk van ontwerp en te klein voor een (volle) bak van acht opvarenden. De eerste lelievlet maakte in 1956 zijn eerste proefvaart. De boot was in 1945 door Tinus Beenhakker te Kinderdijk ontworpen als wrik- en roeivlet. De lelievlet heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot de standaardboot van de zeeverkenners, waarvan er nu ruim 1500 rondvaren. Inmiddels varen deze boten ook rond in onder andere België, Ierland en de Nederlandse-Antillen.

In 1969 en 1972 werden de lelievletten "Zephyros" (no. 491) en "Aeolus" (nu beter bekend als de Euros) aangeschaft. Deze laatst genoemde vlet is jaren niet geregistreerd geweest en heeft daarom het zeilnummer 1455. In 2008 hebben de bevers hun derde lelievlet gekocht, de Apeliotes met zeilnummer 384, de boot is dus ouder dan de Zephyros en de Euros.

Technische gegevens Lelie Vlet
lengte: 5,60 m
breedte: 1,80 m
hoogte: 6,00 m
zeiloppervlak: 12,25 m²
gewicht: 800 kilo

Laatst bijgewerkt op: 02-06-2008 14:48:54 door Marc Jan Bonder 

 naar boven